Konwerter lub telekonwerter do aparatu cyfrowego

Konwerter lub telekonwerter założony na obiektyw umożliwia „zmianę zakresu ogniskowych”. Oczywiście ogniskowe w aparacie (obiektywie) fizycznie się nie zmienią. Zakładając konwerter np. 0,7x należy przemnożyć ogniskowe aparatu (najlepiej równoważne) przez 0,7. Przykładowo, gdy w Twoim aparacie ogniskowe równoważne wynoszą 38 – 114, po przemnożeniu przez 0,7 otrzymasz 26 – 80, czyli zyskasz szeroki kąt, a stracisz na “tele”.

Podobnie ma się sprawa z telekonwerterem, ale w tym przypadku wszystko będzie działo się odwrotnie. Po zastosowaniu np. telekonwertera 2,4x ogniskowe równoważne 38 – 114 należy pomnożyć przez 2,4. W efekcie uzyskasz zakres ogniskowych 91 – 273, czyli “stracisz” szeroki kąt zyskiem poważnego tele.

Konwertery i telekonwertery nie zmieniają zakresu zoomu – ten cały czas równy jest 3 (na przykładzie ogniskowych w opisanym obiektywie). Dlaczego? Przypomnijmy sobie, co to jest zoom obiektywu. Jest to stosunek najdłuższej ogniskowej do najkrótszej. Na przykładzie przytoczonych tutaj ogniskowych równoważnych wykonamy proste obliczenia, dzieląc długą ogniskową przez krótką. W każdym z trzech przypadków otrzymamy 3.

Pierwszy przypadek

Ogniskowe równoważne 38 do 114 (114 / 38 = 3).

Drugi przypadek

Konwerter 0,7x – ogniskowe 26 do 80 (80 / 26 = 3).

Trzeci przypadek

Telekonwerter 2,4x – ogniskowe 91 do 273 (273 / 91 = 3).

Co istotne, w każdym przypadku zmienia się zakres przybliżenia i oddalenia.

Konwertery nie sprawią, że zdjęcia będą ładniejsze, ale przez zastosowanie innych ogniskowych, możesz wykonać zupełnie inne zdjęcia (ciasny kadr, szeroki kąt) przez co może czasem ciekawsze.

Filtry do obiektywów w aparatach cyfrowych

Filtry nakręca się na obiektyw żeby uzyskać lepszy lub często inny obraz. Jak sama nazwa wskazuje, filtry mają filtrować – światło. Najpopularniejsze filtry to:

  • polaryzacyjny, który poprawia kolory i minimalizuje odblaski (np. w wodzie, szybie),
  • połówkowy szary, który zmniejsza kontrast (np. między jasnym niebem i ciemnym lasem),
  • UV – często stosowany żeby chronić obiektyw przed zabrudzeniem, ale powstał żeby filtrować promienie UV.

Przed zakupem jakichkolwiek filtrów warto dowiedzieć się trochę więcej o tym jak działają i w których warunkach pracy się sprawdzą, ponieważ ich działanie często jest ograniczone. Przykładowo filtr polaryzacyjny nie sprawdzi się w pomieszczeniach i przy bardzo rozproszonym świetle. Natomiast bardzo dobre efekty osiągniesz w słoneczny dzień, gdy promienie słońca padać będą pod kątem 90 stopni do osi obiektywu.

W zależności od modelu aparatu (obiektywu) potrzebny będzie filtr o określonej średnicy, (podobnie zresztą jest z konwerterami).

Odpowiednie filtry zastosowane w odpowiednich warunkach mogą poprawić znacząco wygląd Twoich zdjęć. Jednak filtry pochłaniają część światła. Dlatego podczas ich stosowania zmienią się parametry ekspozycji (wydłużony czas naświetlania zdjęcia lub bardziej otwarta przysłona).

© Minerva Studio - Fotolia.com