Synchronizacja przeglądarki Chrome między różnymi urządzeniami

Na temat synchronizacji danych wypowiadałem się już na blogu nie raz. Wynika to z ogromnej wygody jaką możesz przez to uzyskać. Nie inaczej jest z synchronizacją przeglądarki Chrome. Dokładniej mówiąc z synchronizacją danych, które przydają się, aby jak najszybciej osiągnąć zamierzony efekt. Może to być logowanie, wypełnianie formularzy na stronach, na przykład sklepów internetowych, korzystanie z zakładek, czy szybsze wpisywanie adresu strony internetowej. Każdy z tych aspektów możesz znacząco przyspieszyć, gdy włączysz synchronizację Chrome i kilka innych opcji przeglądarki, które tutaj opiszę.

Gdy włączysz synchronizację między urządzeniami będziesz mógł korzystać z tych wszystkich informacji na różnych urządzeniach. Syncrhonizacja pozwoli też przywrócić dane przeglądarki po zmianie komputera, czy telefonu.

Jeżeli chwilowo potrzebujesz odwiedzić jakąś stronę bez zapisywania informacji o odwiedzonej stronie skorzystaj z trbyu incognito.

Loguj się na swoje konto tylko na zaufanych urządzeniach. Nie włączaj synchronizacji przeglądarki na publicznych komputerach.

Na jakich urządzeniach możesz mieć przeglądarkę Chrome

Obecnie Chrome jest najbardziej popularną przeglądarką zarówno w wersji na komputery z systemem Windows jak i na urządzenia mobilne z systemem Android. Przeglądarka ta jest często domyślnie zainstalowana na telefonach z tym systemem. Jeżeli jej nie masz, to wersję na komputery pobierzesz z tej strony (Windows, MacBooki), na telefony i tablety z systemem Android znajdziesz tutaj, a na system iOS (iPhone iPad) tutaj.

Instalacja programu zajmuje tylko chwilę, a proces instalacji odbywa się tak samo jak każdej innej aplikacji. Pobierz program ze wskazanych wyżej miejsc, klikając na przycisk pobierania, a następnie postępuj zgodnie z informacjami na ekranie.

Co daje synchronizacja Chrome

Synchronizacja adresów stron internetowych

Możesz “nauczyć” przeglądarkę, aby pamiętała adresy stron internetowych. Przykładowo, jeżeli często odwiedzasz stronę nietechnologiczni.pl, wpisz raz jej cały adres w pasku wyszukiwania przeglądarki i kliknij “Enter”. Od tego momentu przeglądarka będzie podpowiadać adres już przy wpisaniu pierwszych liter adresu strony. Zacznij wpisywać pierwsze litery i obserwuj co pojawia się na pasku za znakami, które wpisałeś. Czasem wystarczą jedna, dwie litery, aby przeglądarka zasugerowała odpowiedni adres strony. Gdy zobaczysz cały adres strony nie musisz już wpisywać dalszej części. Po prostu naciśnij “Enter”. Ilość znaków jakie musisz wpisać żeby pojawił się odpowiedni adres zależy od tego, ile stron zaczynających się od tych samych liter będzie zapisanych w przeglądarce. Może też mieć wpływ to, ile razy odwiedzałeś wybraną stronę. Częściej odwiedzane w ten sposób strony pojawiają się szybciej od pozostałych stron. Obserwuj też co sugeruje przeglądarka pod paskiem wpisywania adresu. Często znajdziesz tam pozostałe strony pasujące do wpisywanych liter.

W tym przypadku, po wpisaniu dwóch liter, przeglądarka podpowiada cały adres. Pod spodem widoczne są inne strony w tej samej domenie. Możesz kliknąć w nie, aby szybciej przejść do żądanej strony.

Gdy włączysz synchronizację Chrome, wszystkie takie adresy będą synchronizowane z innymi urządzeniami. To znaczy, że na przykład wpisanie nietechnologiczni.pl na komputerze będzie także podpowiadane w przeglądarce Chrome w telefonie podczas wpisywania tego adresu.

Korzystając z tego sposobu, w wielu przypadkach nie ma potrzeby korzystania z zakładek. Zresztą one także mogą być synchronizowane na wszystkie urządzenia. Myślę, że te dwie metody otwierania stron mogą się dobrze uzupełniać. Znając adres strony, na którą chcesz wejść wystarczy wpisać pierwsze litery. Gdy chcesz wejść na jakąś podstronę z długim linkiem możesz korzystać z zakładek.

Synchronizacja zakładek w przeglądarce

Zakładki możesz zapisywać w przeglądarce w celu łatwego powrotu na strony internetowe. Najłatwiej możesz zapisać stronę jako zakładkę korzystając ze skrótu klawiaturowego CTRL+D. Wystarczy, że na otwartej stronie, którą chcesz zapamiętać w zakładach użyjesz tego skrótu i zapiszesz stronę w wybranym przez siebie folderze zakładek. Możesz też kliknąć w gwiazdkę na pasku adresu w komputerze. W telefonie gwiazdkę do zapisania strony w zakładkach znajdziesz w górnej części belki, która jest widoczna po kliknięciu w Ustawienia (trzy kropki).

Zaznaczenie strony jako ulubionej (kliknięcie w gwiazdkę) spowoduje zapisanie strony w zakładkach

Zakładkami możesz zarządzać wchodząc w Ustawienia (trzy kropki z prawej strony) >> Zakładki. Zrobisz to zarówno w komputerze jak i w telefonie. Możesz tworzyć foldery, a następnie organizować zakładki według swoich potrzeb. W komputerze możesz przeciągać zapisane strony do wcześniej utworzonych folderów zakładek. Natomiast w telefonie możesz zaznaczyć zakładki przez przytrzymanie ich chwilę palcem. Po zaznaczeniu wystarczy kliknąć w ikonkę folderów i wybrać folder, do którego chcesz przenieść zakładki. Innym rozwiązaniem jest edycja nazwy zapisanej strony lub usunięcie zakładki. W tym celu wystarczy zaznaczyć zakładkę i wybrać odpowiednią ikonkę w górnej części ekranu lub kliknąć w trzy kropki obok nazwy zakładki.

Organizowanie zakładek w przeglądarce Chrome w telefonie z systemem Android. Zakładki możesz przenosić do innych folderów, zmieniać ich nazwę oraz usuwać.

Kliknięcie w zakładkę z adresem strony spowoduje otwarcie strony internetowej. W komputerze możesz włączyć pasek zakładek widoczny pod polem adresu strony w górnej części przeglądarki. Włączenie i wyłączenie tego paska obsługuje skrót klawiaturowy CTRL+SHIFT+B. Korzystając z tego paska możesz mieć bardzo łatwy i szybki dostęp do często odwiedzanych stron. Kolejność zapisanych stron na pasku zakładek możesz zmieniać przeciągając myszką wybrane strony w odpowiednie miejsce.

Gdy włączysz synchronizację, wszystkie zapisane zakładki na jednym urządzeniu, będą widoczne na pozostałych urządzeniach.

Synchronizacja wpisywanych haseł w przeglądarce

Hasła logowania do różnych stron można zapamiętać w przeglądarce i synchronizować na inne urządzenia. Dlatego raz wpisane hasło w komputerze do jednego sklepu i zapamiętane w przeglądarce, pozwoli zalogować się w telefonie do tego samego sklepu bez ponownego wpisywania hasła.

Metoda przechowywana haseł na swoim koncie jest bezpieczna pod warunkiem, że to konto jest dobrze zabezpieczone. Mam na myśli trudne hasło, włączoną weryfikację dwuetapową, nie logowanie się na swoje konto na publicznych komputerach i nie udostępnianie swojego hasła innym.

Zobacz jak tworzyć trudne hasła i jednocześnie łatwe do zapamiętania.

Jak włączyć zapisywanie haseł w przeglądarce

  • Kliknij w trzy kropki w górnym prawym rogu i wybierz Ustawienia
  • Wybierz Hasła
  • Włącz Zapisuj hasła
  • Zaznacz też Autologowanie. Pozwoli to automatycznie logować się na stronach używając danych logowania. Gdy ta funkcja jest włączona zobaczysz uzupełnione pola użytkownika i hasła po wejściu na stronę logowania.
Włącz zapisuj hasła i zaznacz Autologowanie

Jak usunąć wybrane strony z autologowania i podejrzeć hasło

Skoro możesz doda strony do autologowania, możesz je także usunąć. Poza tym możesz sprawdzić zapisane hasło. Zrobisz to na tej samej stronie ustawień. Wejdź w Ustawienia >> Hasła i poszukaj na liście hasła, które chcesz usunąć lub podejrzeć. Gdy klikniesz w wybrane hasło zobaczysz klika opcji. Możesz skopiować domenę, nazwę użytkownika lub hasło, a także usunąć z pamieci dane logowania. Dane usuniesz klikając w telefonie na ikonkę kosza w górnej części ekranu. W komputerze kliknij trzy kropki po prawej stronie hasła, a następnie wybierz Usuń.

Żeby podejrzeć hasło musisz kliknąć w ikonkę przypominającą oko. Hasła w tym miejscu mogą być zabezpieczone w zależności od tego, jaką opcję wybrałeś przy włączeniu synchronizacji.

Wpisywanie danych autouzupełniania do formularzy

Wpisywanie danych autouzupełniania do formularzy na przykład w sklepach internetowych także możesz znacząco przyspieszyć. Po wypełnieniu formularza Chrome może zapytać, czy chcesz zapisać wpisane dane. Przy następnym wypełnianiu takich samych pól (niekoniecznie na tej samej stronie) przeglądarka zaproponuje wpisanie zapamietanych wcześniej danych. Zapamiętany może być międy innymi adres do przesyłki, adres e-mail, numer telefonu, dane do płatności, imię i nazwisko. Już po wpisaniu kilku liter w pierwszym polu formularza możesz kliknąć w sugerowaną podpowiedź. Załóżmy, że pierwszym polem jest imię. Gdy zacznę wpisywać Robert pojawia się podpowiedź. Gdy w nią kliknę zostaną wypełnione pozostałe pola. Będzie tak, ponieważ wcześniej, na innej stronie wypełniałem formularz korzystając z tego imienia, a przeglądarka zapamiętała te dane. W ten sposób wypełnienie danych zajmie dosłownie kilka sekund.

Sprawdź tylko, czy wszystkie pola zostały wypełnione prawidłowo. Czasem przy adresie zamieszkania, na stronie formularza są dwa pola, na przykład ulica i numer domu. W takim przypadku autouzupełnianie może wpisać ulicę i numer w jednym polu. Warto zwórcić na to uwagę.

Oczywiście, włączona sychronizacja zapewni dostęp do tych danych na każdym urządzeniu z włączoną synchronizacją.

Synchronizacja otwartych kart w przeglądarkach na różnych urządzeniach

Na jednej karcie przeglądarki możesz otworzyć jedną stronę internetową. Często jest to za mało do wygodnej pracy i warto wtedy otworzyć więcej kart.

Otwarte karty w jednym komputerze możesz z powodzeniem otworzyć w innym komputerze lub w telefonie z włączoną synchronizacją przeglądarki Chrome. Do czego możesz to wykorzystać? Załóżmy, że szukałeś informacji na jakiś temat w komputerze i otworzyłeś dużo stron, których nie znasz i których nie zdążyłeś przejrzeć przed wyjściem z domu. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby otworzyć te same strony w telefonie i przejrzeć je w drodze do pracy. Chodzi tutaj o strony aktualnie otwarte na innym urządzeniu, w różnych kartach przeglądarki. Z tego powodu jest to inna opcja niż otwieranie stron zapisanych w zakładkach, o których pisałem wyżej.

W telefonie:

  • Kliknij w trzy kropki w górnej części ekranu przeglądarki Chrome.
  • Wybierz Ostatnie karty.
  • Zobaczysz listę urządzeń, z których korzystasz i masz na nich otwarte karty w przeglądarce. Wybierz kartę, którą chcesz otworzyć.
  • W telefonie możesz przytrzymać palec na karcie i po chwili kliknąć w opis Otwórz w nowej karcie.
Podgląd w telefonie ostatno otwartych kart w komputerze i możliwość ich otwarcia

W komputerze

  • Kliknij w trzy kropki w górnej części ekranu przeglądarki.
  • Wybierz Historia. Na liście, która się rozwinie zobaczysz kilka ostatnio otwartych kart oraz kilka kart z innych urządzeń.
  • Możesz też kliknąć ponownie w Historia (na tej otwartej karcie). Wtedy wyświetli się cała historia otwartych kart. Po prawej stronie będzie napis “Karty z innych urządzeń“. Gdy w niego kliniesz zobaczysz wszystkie otwarte karty na innych urządzeniach.
  • W historię odwiedzonych stron wejdziesz też korzystając ze skrótu klawiaturowego CTRL+H.

Jak włączyć synchronizację w przeglądarce Chrome

Włączenie synchronizacji jest bardzo proste, ale wymaga konta Google. Jeżeli jeszcze go nie masz, zobacz jak możesz założyć konto i dodać je do swojego telefonu.

  • Otwórz przeglądarkę.
  • Kliknij w trzy pionowe kropki w górnej części aplikacji.
  • Wybierz Ustawienia.
  • Kliknij Zaloguj się w Chrome.
  • Jeżeli przeglądarka zapyta o dane logowania wpisz je.
  • Powyższe kroki wykonaj na każdym urządzeniu, na którym chcesz synchronizować przeglądarkę Chrome.
Zaloguj się w Chrome żeby korzystać z tych samych danych w przeglądarce na różnych urządzeniach
Wybierz konto, na którym mają być zapisane dane synchronizacji w przeglądarce

Możesz zdecydować jakie dane mają być synchronizowane.

  • W prawym górnym rogu przeglądarki kliknij trzy kropki.
  • Wybierz Ustawienia.
  • Kliknij Synchronizacja.
  • Wyłącz Synchronizuj wszystko, a następnie wybierz co chcesz synchronizować (zobacz poniżej).
Wybór danych synchronizacji w przeglądarce Chrome

Logowanie w przeglądarce jest czymś innym niż logowanie się na swoje konto Google na przykład na stronie Gmail, czy kalendarza. Oznacza to, że możesz być zalogowany w Chrome, ale po wejściu na stronę Gmail będziesz musiał się zalogować. Lub odwrotnie, zalogowanie do Gmaila nie loguje jednocześnie w przeglądarce Chrome w celu synchronizacji. Tak samo wylogowanie. Pamiętaj o tym.

Loguj się na swoje konto tylko na zaufanych urządzeniach. Nie włączaj synchronizacji przeglądarki na publicznych komputerach.

Pamiętaj, że zmiany na jednym urządzeniu zostaną przeniesione na pozostałe urządzenia z włączoną synchronizacją. Dlatego na przykład, usunięcie zakładek w telefonie usunie też zakładki w komputerze. Tak samo będzie z usunięciem zapisanych haseł, czy z danymi autouzupełniania.