Aplikacje zainstalowane w smartfonie mogą być bardzo przydatne. Dzięki nim możesz słuchać muzyki, płacić za parking, kupić bilety do kina, opłacić rachunki w banku, czy dojechać samochodem do celu najszybszą drogą. A to wszystko jest tylko małym wycinkiem możliwości smartfona z aplikacjami odpowiednio dobranymi do potrzeb. Natomiast odpowiednio dobrane gry mogą rozwijać i uczyć. Jednak nie wszystkie aplikacje i gry są darmowe, a wiele z tych darmowych wyświetla reklamy (co jest zapłatą za ich "darmowość"). Dlatego czasem powstaje potrzeba, by kupić grę lub aplikację na telefon. Kupując aplikację możesz pozbyć się reklam, które są w darmowym odpowiedniku, zwiększyć jej możliwości lub po prostu mieć aplikację, która nie występuje w darmowej wersji. Tak samo jest z grami.
Kupić grę lub aplikację możesz dość łatwo i są one stosunkowo tanie (najczęściej w okolicach 3 do 15 złotych, ale bywają znacznie droższe). Czasem trafia się na promocję i wtedy koszt jest jeszcze mniejszy. Jeżeli jednak nie wiesz jak to zrobić lub masz jakieś obawy, być może ten wpis je rozwiąże i wyjaśni podstawowe zagadnienia.
Żeby zacząć przygodę ze sklepem Google Play i kupić aplikację musisz mieć założone Konto Google. Takie konto zakłada się raz, a po jego założeniu możesz korzystać z wszystkich usług, które Google udostępnia w ramach tego konta. Jest ich całkiem sporo, np. Gmail, Kalendarz, Dokumenty, Notatnik, Historia, Mapy. Do każdej z tych usług możesz zalogować się korzystając z jednego Konta Google. Co więcej, wystarczy raz dodać je do telefonu, by wszystkie te usługi mogły działać.
Jeżeli masz już takie takie konto dodane do telefonu z Androidem, wystarczy wejść do sklepu Google Play. Jeżeli nie to musisz je dodać.
Jeżeli nie masz jeszcze Konta Google możesz je założyć za darmo. Jak to zrobić opisałem w artykule "Jak założyć i dodać konto Google w telefonie lub tablecie z Androidem". Są tam opisane dwie metody. Założenie konta bezpośrednio w telefonie spowoduje, że od razu zostanie ono dodane do telefonu i będzie można korzystać ze sklepu Google Play. Założenie konta w komputerze nie powoduje automatycznego dodania konta do telefonu, dlatego tak utworzone konto będzie trzeba później dodać do telefonu.
Przed rozpoczęciem korzystania ze Sklepu warto zapoznać się z warunkami korzystania z usługi Google Play.
Żeby sprawdzić, czy Konto Google jest dodane do telefonu wystarczy wejść w ustawienia Androida i odszukać pozycji "Konta". Jeżeli już masz dodane konto, zobaczysz pozycję oznaczoną "Google", co oznacza, że konto jest dodane. Jeżeli nie masz Konta Google na liście, możesz je dodać. W tym celu wystarczy kliknąć na "Dodaj konto" i wybrać "Google" z listy dostępnych kont, a następnie zalogować się postępując zgodnie z wytycznymi na ekranie (potrzebna będzie nazwa użytkownika - e-mail oraz hasło).
Inny sposób na sprawdzenie, czy Konto Google jest dodane do telefonu to wejście w aplikację Sklep Google Play. Jeżeli pojawi się komunikat informujący o potrzebie dodania konta, oznacza to, że jeszcze konto nie jest dodane. Będziesz mógł je dodać bezpośrednio w sklepie postępując zgodnie z informacjami na ekranie. Jeżeli konto jest już dodane, będziesz widział stronę główną sklepu.
Ze sklepu Google Play możesz korzystać, gdy Konto Google jest dodane do telefonu. Możesz przeglądać gry i aplikacje oraz instalować te darmowe. Nadal jednak nie możesz nic kupić. To znaczy możesz, ale przy pierwszej takiej próbie pojawi się okienko z informacją o możliwych formach płatności. Tych form w zależności od kraju, a nawet od tego, w jakiej sieci masz zarejestrowaną kartę SIM (abonament) może być różna ilość. Warto rozeznać się przed zakupem i w razie potrzeby dodać kartę kredytową, debetową, czy zasilić swoje konto w sklepie. W przyszłości będziesz mógł znacznie szybciej dokonywać zakupów, a temat płatności nie będzie Ci już obcy. Po skonfigurowaniu form płatności, gdy będziesz chciał kupić aplikację, wystarczy tylko wybrać odpowiedni sposób zapłaty.
Nieco prościej mogą mieć osoby mające wykupiony abonament w sieciach Play, Orange, Plus i T-mobile. Wtedy podczas zakupu gry lub aplikacji pojawia się dodatkowa forma płatności "Dodaj do rachunku". Jest to bardzo wygodny i szybki sposób na uregulowanie należności za zakupy w sklepie Google Play.
Żeby z niej skorzystać musisz mieć wykupiony abonament w jednej z wyżej wymienionych sieci. Oczywiście na karcie SIM włożonej do telefonu, na którym chcesz kupić grę lub aplikację. Koszt kupna będzie doliczony do faktury za dany okres rozliczeniowy w sieci komórkowej. Dokładny proces kupna programu w sklepie opisałem niżej.
Jeżeli opcja "Dodaj do rachunku" nie wchodzi w grę, należy pomyśleć o innej metodzie. Niestety nie wszystkie karty są akceptowane przez Google. Jednak nie powinno być problemu z kartami kredytowymi i debetowymi MasterCard i Visa, które w Polsce są bardzo popularne. Kartę do płatności w sklepie możesz dodać korzystając zarówno z komputera jak i z telefonu z systemem Android. Dane dotyczące karty są zapisane na koncie Google, więc karta dodana w komputerze będzie widoczna także w sklepie w telefonie.
Na powyższej stronie będziesz mógł także zobaczyć jakie karty masz dodane i ewentualnie je usunąć.
Inną metodą płatności w sklepie Google Play może być kupno karty podarunkowej i dodanie jej do swojego konta. Jest to dobra metoda na umożliwienie korzystania ze sklepu dzieciom, ponieważ gwarantuje, że wykorzystają tylko kwotę, którą mają doładowaną do konta sklepu. Niestety takiej karty nie można kupić w internecie, więc przed jej dodaniem konieczna będzie wizyta w sklepie. Co prawda, można kupić kody z tych kart na Allegro, ale nie jest to oficjalny kanał dystrybucji i osobiście nie brałbym pod uwagę tej formy sprzedaży (poza tym należy doliczyć prowizję dla użytkownika Allegro).
Lista sklepów, w których można kupić kartę podarunkową znajduje się na stronie https://play.google.com. Obecnie są to takie sklepy jak Empik, Inmedio, Kolporter, Komputronik, E.Leclerc, czy Statoil.
Karty są o wartości 50, 75, 150 złotych, a cała kwota jest doładowana do konta w sklepie. Dodanie karty do konta jest bardzo proste i sprowadza się do przepisania kodu z karty. Można to zrobić w komputerze lub w telefonie. Kwota zasilenia konta w sklepie przypisana jest do konta Google i będzie widoczna na każdym urządzeniu, na którym to konto jest zalogowane.
Gry i aplikacje oferowane w sklepie mogą być sprzedawane w różnej formie rozliczenia. Zależy to od twórcy programu.
Najlepsza (i często najtańsza) jest jednorazowa opłata. Płaci się przed pobraniem aplikacji, a po kupnie program przypisany jest do konta Google (chyba, że oddasz go ze zwrotem płatności).
Sprzedawane są także aplikacje w abonamencie, za które pobierana jest opłata miesięczna lub roczna. Najczęściej jest to zakup bezpośrednio w aplikacji. Oznacza to, że pobrać możesz ją za darmo. Korzystasz wtedy z ograniczonych możliwości programu. Dostęp do pełnej funkcjonalności programu możliwy jest po wykupieniu abonamentu. Najczęściej robi się to w aplikacji w telefonie lub w komputerze po założeniu konta dla danej aplikacji. Przykładem takich aplikacji są Endomondo, Spotify, czy Todoist. Z każdej z tych aplikacji możesz korzystać za darmo, a wykupienie abonamentu zwiększa ich możliwości. Aplikacje tego typu oznaczone są w sklepie opisem "Umożliwia zakupy w aplikacji".
Takie programy często możesz przetestować za darmo przez określony czas w pełnej funkcjonalności. Jednak, gdy zdecydujesz się na wykupienie abonamentu, nie będziesz miał możliwości odzyskania pieniędzy, w przypadku rezygnacji przed zakończeniem okresu abonamentu.
Nieco inną formą są tzw. mikropłatności, które najczęściej można spotkać w grach. Gry z mikropłatnościami mogą być pobierane ze sklepu za darmo lub za opłatą jednorazową. Zależy to od producenta gry. Gry z mikropłatnościami także oznaczone są opisem "Umożliwia zakupy w aplikacji". Charakterystyczne jest to, że nie wykupuje się abonamentu, a jedynie płaci za dokupienie jakiegoś elementu gry. Przykładowe gry z mikropłatnościami, za które trzeba zapłacić przed pobraniem to Neo Monsters, Minecraft, Colin McRae Rally. Po kupnie można korzystać z gry, ale często może pojawiać się komunikat sugerujący zakup jakiegoś dodatkowego elementu. Niestety, gry tego typu często są tak zrobione, że bez wykupienia dodatkowego wyposażenia bardzo ciężko przejść do kolejnego poziomu. Oczywiście można, ale na każdym kroku pojawiają się komunikaty sugerujące dokupienie elementu, który w danej chwili byłby najlepszy do uzyskania lepszych wyników.
Darmowe gry z mikropłatnościami są praktycznie zrobione na tej samej zasadzie. Jedyna różnica jest taka, że można je pobrać ze sklepu za darmo. Takie gry to na przykład Slither.io, Game of War, czy Pokemon Go. Zakupy dodatkowych elementów są możliwe w aplikacji, tak jak w grach, za które trzeba zapłacić przed pobraniem.
Jeżeli już wybrałeś odpowiednią formę płatności w sklepie, to kupno gry lub aplikacji będzie trwało bardzo krótko i nikt nie powinien mieć z tym problemów.
Jeżeli chcesz wybrać inną formę kliknij w górnej części okienka w informację o sposobie płatności.
Jest to zabezpieczenie przed nieautoryzowanymi zakupami. Należy wpisać hasło Google i potwierdzić. Program zostanie automatycznie pobrany na telefon, a na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie zakupu.
Sklep Google Play możesz przeglądać także w komputerze. Co więcej, korzystając z komputera możesz kupić grę lub aplikację na telefon, która automatycznie zostanie zainstalowana w telefonie, gdy tylko ten znajdzie się w zasięgu internetu. Jest to bardzo praktyczne i wygodne rozwiązanie.
W ten sposób możesz kupić grę dla dziecka i zainstalować ją w jego telefonie zdalnie. Sklep w komputerze dostępny jest na stronie play.google.com. Podczas zakupów gier i aplikacji na stronie internetowej sklepu Google Play jest jedno ograniczenie. Nie można skorzystać z szybkiej płatności "Dodaj do rachunku" w sieci operatora. Pozostałe formy płatności są nadal akceptowane. Zakup przebiega podobnie jak w telefonie, co opisałem wyżej.
PAMIĘTAJ, BY NA STRONIE SKLEPU W KOMPUTERZE ZALOGOWAĆ SIĘ DO TEGO SAMEGO KONTA, KTÓRE DODANE JEST DO TELEFONU i NA KTÓRYM CHCESZ ZAINSTALOWAĆ GRĘ LUB APLIKACJĘ.
© Andrey Popov - fotoila.com
Strona wykorzystuje pliki cookies do celów analitycznych. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Jeżeli nie chcesz, by strona zapisywała pliki cookies, zmień ustawienia przeglądarki.