Aplikacja Pan Paragon - paragony w telefonie
Reklamacja bez paragonu lub faktury, jest niemożliwa w większości sklepów. Natomiast przechowywanie paragonów przez dwa lata w szafie jest problematyczne niemal dla każdego. Poza tym powstaje wątpliwość, czy po takim okresie paragon będzie czytelny i czy w ogóle będziesz mógł go odnaleźć. Ponadto dochodzi problem sprawdzania, czy przypadkiem nie minął już termin gwarancji, usuwania nieważnych paragonów i tak dalej. Generalnie, problemy z paragonami, choć często nie wagi krytycznej mnożą się i mnożą.
Dlatego warto przyjrzeć się możliwości przechowywania paragonów w telefonie. Jednak samo zrobienie zdjęcia także nie jest dobrym rozwiązaniem. Zdjęcia z paragonami ciężko będzie znaleźć po kilku miesiącach, choć można próbować je opisać. Myślę, że najlepszym obecnie rozwiązaniem jest aplikacja do przechowywania paragonów. Idea jest bardzo prosta. Wystarczy otworzyć aplikację, zeskanować paragon (zrobić zdjęcie), wpisać nazwę i tyle. Aplikacja skanuje treść paragonu i jako tekst zapisuje daty i nazwę sklepu w swojej bazie. Dodatkowo możesz podać inne informacje, które pozwolą jeszcze łatwiej wyszukać konkretny paragon korzystając z wyszukiwarki, tagów lub kategorii. Zeskanowanie paragonu i jego opisanie zajmie około minuty, a paragon będzie zabezpieczony na długi czas.
Po analizie dostępnych w sklepie Google Play aplikacji, zdecydowałem się na darmową aplikację Pan Paragon. Aplikacja jest prosta, a zarazem posiada wszystkie potrzebne mi rzeczy, także synchronizację z kontem. Pozwala to przywrócić paragony po zmianie telefonu, czy po jego formatowaniu. Gdy chcesz mieć możliwość skorzystania z takiej opcji, załóż konto w aplikacji. Dane z kontem będą synchronizowane automatycznie. Konto w aplikacji możesz założyć korzystając z prostej metody logowania za pomocą konta Facebook lub Google.
Aplikacja dostępna jest na system Android na stronie Google Play oraz w App Store na system iOS (iPhone, iPad).
Poniższe informacje opisałem na przykładzie aplikacji na system Android. W systemie iOS niektóre funkcje dostępne są w innym miejscu aplikacji - charakterystycznym dla tego systemu.
Zobacz jak założyć konto Google i dodać je do telefonu oraz jak korzystać ze sklepu Google Play.
Wybierz preferowaną metodę i postępuj dalej zgodnie z informacjami na ekranie. Jeżeli jesteś zalogowany w telefonie na swoje konto Google nie będziesz musiał podawać danych logowania. Wystarczy wybrać nazwę swojego konta. Taka metoda logowania jest bezpieczna, ponieważ aplikacja nie uzyskuje danych logowania do konta. Jest to tylko sposób autoryzacji. Więcej o tym pisałem w artykule Karty lojalnościowe w telefonie - aplikacja Stocard i Google Pay.
Aplikacja "prześwietli" infromacje na paragonie i wyświetli okno z polami takimi jak: data zakupu, nazwa produktu, cena, kategoria, notatki, okres gwarancji, czas na zwrot. Wszystkie te pola możesz edytować w dowolnej chwili. Część z nich może już być domyślnie wypełniona, jeżeli aplikacji uda się je rozpoznać na paragonie. Opisz wszystkie pola najdokładniej jak to możliwe.
Ustawienie okresu gwarancji pozwoli pokazać tylko paragony, które są jeszcze ważne ze względu na gwarancję. Wybór kategorii pozwoli na ograniczenie ilości wyświetlanych paragonów na ekranie telefonu. Natomiast nazwa sklepu i produktu umożliwi szybkie wyszukanie paragonu po wpisanu nazwy w pole wyszukiwania.
Do paragonu możesz też przypisać zdjęcie produtku. W ten sposób jeszcze łatwiej odnajdziesz go na liście paragonów, ponieważ domyślna ikonka przy nazwie paragonu zostanie zastąpiona zdjęciem.
Po uzupełnieniu wszystkich pól zapisz paragon w telefonie klikając na znak "ptaszka" w górnej części ekranu.
Paragon zostanie dodany do aplikacji wraz z informacjami na jego temat. W ten sposób będziesz mógł łatwo go wyszukać, gdy zajdzie taka potrzeba. Lista wszystkich zapisanych w telefonie paragonów widoczna jest w aplikacji Pan Paragon na ekranie głównym, czyli po otwarciu aplikacji.
Paragonów możesz szukać przewijając listę paragonów w aplikacji, korzystając z wyszukiwarki dostępnej w górnej części ekranu lub ograniczając listę wyników wybierając ikonkę z wybraną kategorią. Ikonki kategorii znajdują się w górnej części aplikacji. Ponadto przesuwając palcem od prawej krawędzi erkanu możesz wysunąć prawą belkę z ustawieniami filtrowania i sortowania paragonów. Ta sama belka pokaże się po kliknięciu ikonki filtrowania, która znajduje się w górnej części erkanu, obok ikonki wyszukiwania.
Po otwarciu prawej belki z ustawieniami filtrowania i sortowania będziesz mógł ograniczyć wyświetlane paragony. Do wyboru masz filtrowanie wyników po zakresie daty gwarancji i zakupu oraz po zakresie kwoty paragonu. Natomiast sortowanie możesz ustawić po datcie zakupu, gwarancji lub po kwocie. Możesz też ograniczyć listę widocznych pozycji tylko do paragonów z ważną gwarancją lub tylko paragonów po gwarancji.
Oczywiście istnieje obawa, że sklep może nie uznać paragonu lub faktury zapisanej w telefonie. W aplikacji Pan Paragon znajduje się specjalna zakładka, w której znajdziesz informację na temat podstaw prawnych. Możesz tam otworzyć dokument zapisany w formacie pdf z regulacjami prawnymi i pokazać go obsługującemu sprzedawcy. Zgodnie z tym dokumentem sklep ma obowiązek przyjąć reklamację na podstawie kopii paragonu, także w wersji elektronicznej zapisanej w telefonie. Przyznam, że nie reklamowałem jeszcze niczego na podstawie paragonu zapisanego w aplikacji, choć paragony zapisuję w telefonie już od grubych miesięcy. Jednak reklamowałem już towar w sklepie całkowice bez paragonu. Potrafiłem wskazać dzień i zakres godzin, w którym dokonałem zakupu i na tej podstawie miła pani w sklepie sama odnalazła mój zakup w systemie. I to wystarczyło do przyjęcia reklamacji (która docelowo została pozytywnie rozpatrzona).
Strona wykorzystuje pliki cookies do celów analitycznych. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Jeżeli nie chcesz, by strona zapisywała pliki cookies, zmień ustawienia przeglądarki.