Dzisiejszym wpisem chcę zwrócić uwagę na istotne, ale też proste w realizacji triki, które mogą bardzo dużo zmienić w odbiorze Twoich zdjęć przez inne osoby. Temat wydaje się bardzo prosty, ale oglądając setki zdjęć, które trafiają codziennie do internetu (Facebook), mam wrażenie, że jest lekceważony lub po prostu nieznany.
Pomijam dzisiaj całkowicie zasady kompozycji zdjęć, oświetlenia, głębi ostrości i czasu naświetlania. Dlatego wprowadzenie w życie poniższych wskazówek można rozpocząć zaraz po przeczytaniu tego wpisu. Wiąże się to bowiem tylko i wyłącznie z odrobiną chęci i pomysłu, więc nie wymaga żadnej tajemnej wiedzy, którą trzeba przyswoić.
Wpis odnośnie podstaw kompozycji (mocne punkty, reguła trójpodziału) znajdziesz pod tym linkiem, a dotyczący czasu naświetlania tutaj.
Zakładam, że najwięcej zdjęć powstaje w bardzo prozaiczny sposób. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że uproszczony schemat postępowania podczas robienia amatorskich zdjęć wygląda następująco. Zauważasz godną uwiecznienia na zdjęciu scenę. Zatrzymujesz się i podnosisz aparat fotograficzny lub coraz częściej smartfona na wysokość swoich oczu. Następnie robisz zdjęcie. Myślę, że w wielu przypadkach takie zachowanie jest standardem. Nawet jeżeli zastosujesz zasady kompozycji (reguła trójpodziału, mocne punkty itp.), to prawdopodobnie taki kadr będzie po prostu nudny. Możemy też założyć, że podobnych zdjęć w tej samej tematyce powstało już bardzo dużo i większość z nich jest do siebie podobna.
Od razu mówię, że nie mam jednej idealnej reguły dla każdej sytuacji. Jest natomiast kilka sposobów na to, by Twoje zdjęcia były znacznie ciekawsze w odbiorze niż w przypadku sytuacji przedstawionej wyżej. Gdybym mimo wszystko chciał całość ubrać w jedną zasadę, to może właściwym byłoby takie założenie. Za każdym razem, gdy chcesz wykonać zdjęcie i zatrzymasz się, by to zrobić, zastanów się w jaki inny sposób można podejść do tego tematu. Chodzi mi o to, żebyś podszedł do tematu dokładnie inaczej niż w pierwszej chwili pomyślałeś, czyli zapomnij o zasadzie: zauważyłem, zatrzymam się, zrobię zdjęcie. Poniżej przedstawiam kilka gotowych pomysłów, ale lista możliwości z pewnością na nich się nie kończy. Przykłady te, mają jedynie pokazać efekt, który można osiągnąć spoglądając na to samo z innego miejsca.
Jedną z najbardziej istotnych rzeczy, która często jest pomijana, to dostosowanie wysokości aparatu do wysokości fotografowanych osób, zwierząt i przedmiotów. Łatwo to zauważyć przy fotografii dzieci (od niemowląt po nastolatki), kotów i psów, ale też na przykładzie leżącej dziewczyny. W każdym z tych przypadków, podstawową zasadą niech będzie zniżenie się do poziomu, na którym znajdują się oczy fotografowanej osoby, czy zwierzaka. Oczywiście nie mam na myśli poziomu mentalnego - zdecydowanie chodzi o wysokość.
Dlatego gdy wykonujesz fotografię niemowlaka zniż się do jego poziomu, choćby miało to oznaczać położenie się na podłodze. Tak samo zrób przy fotografii dzieci i małych zwierzaków (za takie uznaj wszystkie mniejsze od siebie). Podobnie należy podejść do tematu leżącej dziewczyny. Zniż się do wysokości jej oczu. Nie ważne, czy leży na podłodze, na plaży, czy kanapie. Fotografując z tych niewielkich wysokości nadal powinieneś stosować się do zasad kompozycji - wysokość, z której fotografujesz nie zwalnia z nich.
Takie podejście znacząco zmienia zdjęcie. Dobrze widać to na przykładzie fotografii wprowadzającej do tego wpisu. Fotograf wykonał zdjęcie z bardzo małej wysokości. Ponieważ zrównał wysokość obiektywu z wysokością fotografowanego psa i dziewczynki, odnosimy wrażenie, że autor bezpośrednio uczestniczył w tym wydarzeniu - tak jakby był częścią tego małego świata. Kadr wydaje się naturalny, ale inny od widoku jaki obserwujemy na co dzień - inna jest perspektywa. Gdyby fotograf stanął nad nimi i zrobił zdjęcie z góry nie byłoby tego klimatu, a scena wyglądałaby tak jak najczęściej ją oglądamy jako dorośli, przez co zdjęcie wydawałoby się zwyczajne.
W tym miejscu warto podkreślić jeszcze jedno. Podczas fotografowania stojącej osoby, z powodzeniem możemy lekko się schylić. Gdy fotografia jest robiona z wysokości głowy stojącej osoby, to cała sylwetka tak naprawdę jest robiona z góry. W przypadku, gdy mężczyzna fotografuje stojącą kobietę, często aparat jest wyżej od jej głowy, co wynika z faktu, że kobieta jest z reguły niższa od mężczyzny. Natomiast, gdy kobieta robi zdjęcie stojącego mężczyzny, sytuacja jest podobna, choć w tym przypadku nie będziemy mieć wrażenia, że zdjęcie jest robione z góry. Jednak zarówno w pierwszej jak i w drugiej sytuacji zdjęcie będzie normalne. Może tylko delikatnie inne w odbiorze, gdy zdjęcie kobiety zrobione przez mężczyznę będzie oglądać kobieta, a nie mężczyzna. Takie ujęcie w jej oczach może wydawać się bardziej unikatowe niż dla niego, właśnie ze względu na inną wysokość - niecodzienną. Jednak w ogólnym rozrachunku zdjęcie ciągle będzie normalne. Chcąc zatem wyróżnić swoje zdjęcie wykonaj je z mniejszej wysokości. Dotyczy to mężczyzny jak i kobiety. Wystarczy schylić się tak, by aparat (często telefon) znalazł się na wysokości brzucha - w połowie wysokości sylwetki. W ten sposób Twoje zdjęcie będzie widziane z innej perspektywy zarówno przez nią jak i przez niego.
Bardzo ciekawy i niestandardowy efekt osiągniesz, gdy aparat będziesz trzymał poniżej poziomu, o którym pisałem przed chwilą - poziomu oczu dziecka, czy leżącej osoby. Z pewnością w wielu przypadkach wymagać to będzie większej gimnastyki, ale efekt może okazać się bardzo ciekawy. Chodzi o to, by pokazać scenę z takiego ujęcia jakiego nikt nie spodziewa się zobaczyć. Już samo to, wyróżni zdjęcie spośród tysięcy innych. Dlatego, gdy uchwycisz dziecko z dołu (aparat trzymany poniżej głowy dziecka), otrzymasz zdjęcie, które zmusi widza do zatrzymania się przy nim na dłużej. Warto w tym miejscu podkreślić, że ciekawsze będzie zdjęcie dziecka zrobione od dołu niż na przykład tak samo zrobione zdjęcie lecącego samolotu, który przecież zawsze widzimy od dołu.
Wspomniałem wcześniej, że takie zdjęcie często będzie trudniej wykonać. W celu zrobienia zdjęcia od dołu dziecka, czy też leżącej dorosłej osoby, konieczne będzie odpowiednie przygotowanie sceny, gdyż nie każda sytuacja będzie możliwa do uchwycenia w ten sposób. Podłoga w pokoju, gdzie jest tylko jeden poziom może nie wystarczyć. Warto wtedy przyjrzeć się kanapie lub schodom, na których łatwiej będzie wykonać zdjęcie z dołu.
Powyższe zdjęcie dziewczyny siedzącej na schodach wygląda inaczej, ponieważ jest zrobione z dołu, a my nie jesteśmy przyzwyczajeni do takiego widoku. Poza tym kadr jest czysty i bardzo prosty, z zachowaniem zasad kompozycji. Bardzo duże znaczenie ma też tło nieba. Gdyby aparat był trzymany poziomo, niebo nie wypełniłoby całego tła za dziewczyną.
Skoro już wiesz, że można robić dobre i wyróżniające się zdjęcia kadrując od dołu, to dlaczego nie spróbować szukać tak samo dobrych zdjęć wykonanych z góry? Właśnie, nie ma powodów. Dlatego kolejnym sposobem na dobre zdjęcia będą zdjęcia z góry. I tutaj podobnie jak w przypadku zdjęć z dołu, ciekawsze będą takie kadry, które spoglądają na scenę z innego punktu niż oglądamy ją na co dzień.
Zdjęcie dziecka siedzącego na podłodze wykonane z góry nie będzie tak ciekawe jak zdjęcie dorosłej osoby wykonane z góry. Wyjątkiem może być sytuacja, w której dziecko spogląda do góry w obiektyw. Takie ujęcie może sugerować, że zostało tak “zaprojektowane” - wykonane świadomie. Natomiast widok dorosłej osoby widzianej z góry jest znacznie rzadszym zjawiskiem zwłaszcza, gdy fotografowana osoba stoi, a Ty znajdziesz sposób na to, by uwiecznić ją na zdjęciu z góry. W opisanych tutaj sytuacjach mam na myśli takie kadrowanie, które wyraźnie wskazuje “zawieszenie” obiektywu nad sceną - kadr niemal pionowy.
W przypadku zdjęć robionych z góry możemy rozważyć jeszcze jeden przypadek. Tym razem mam na myśli sytuację, gdy fotografujesz akcję w dalszej części pomieszczenia, a nie bezpośrednio pod obiektywem. Fotografując “spod sufitu” nawet najbardziej naturalną scenę osiągniesz efekt, który odbiega od popularnych zdjęć. Z pewnością będzie to kolejny sposób na wyróżnienie Twojego zdjęcia z tłumu.
Zdjęcia z góry łatwo wykonać z drabinki, z antresoli lub ze schodów w salonie.
Zdjęcie zamieszczone powyżej przedstawia dziewczynę leżącą na kanapie i czytającą książkę. Można by pomyśleć, że zdjęcie dziewczyny w takiej dokładnie sytuacji będzie jak każde inne. Jednak różnica jest znacząca i polega na tym, że fotograf zdecydował się zrobić zdjęcie pionowo z góry. W efekcie widzimy dziewczynę z pozycji, której nie znamy, gdyż na co dzień nie spoglądamy z takiej wysokości.
Ostatnim sposobem na inne zdjęcia, który chcę tutaj poruszyć jest robienie zdjęć z ukrycia. Oczywiście nie mam na myśli podglądania przez obiektyw obcej osoby. Chodzi tylko o poszukanie takiego miejsca, z którego będzie można zrobić zdjęcie sprawiające takie wrażenie. Nie ważne, czy zdjęcia będziesz robił podczas sesji dziewczyny, dzieci, czy na imprezie. W każdej z tych sytuacji można z powodzeniem symulować efekt podglądania.
Fotografując przez kwiaty, przez szybę lub zza ściany można w pewnym stopniu “przykryć” część fotografowanej sceny. Ważne są tutaj dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest odpowiednie ustawienie ostrości na fotografowaną osobę. Drugą jest takie wybranie kadru, by rośliny lub elementy odbite w szybie nie zasłaniały twarzy.
Zdjęcie powyżej przedstawia dziewczynę, którą obserwujemy przez lukę między gałęziami drzewa. Wyraźnie widać jak pierwszy plan jest rozmyty, co jest efektem ustawienia przez fotografa ostrości na twarz dziewczyny. Liście i kwiaty drzewa zostały rozmazane, ponieważ nie mieszczą się w głębi ostrości. Całość sprawia wrażenie jakby dziewczyna została fotografowana z ukrycia. Jak najbardziej nie przeszkadza tutaj fakt, że patrzy się ona w obiektyw. Chodzi bowiem tylko o to, by stworzyć coś w rodzaju ramki przez którą spoglądamy.
Powyższe przykłady pokazują, że na każdą, choćby najbardziej normalną scenę, można spojrzeć w inny sposób. W inny od tego, który ciśnie się do Twojej głowy w pierwszej chwili, gdy pomyślisz o zrobieniu zdjęcia. Oczywiście nie jest rozwiązaniem robienie zdjęć tylko z ukrycia lub tylko z dołu. Zbyt wiele takich zdjęć szybko się znudzi. Bardziej chodzi o zachęcenie Cię do szukania różnych pomysłów na zdjęcie. Każdy kadr, który odbiega od nieformalnie przyjętego w fotografii amatorskiej standardu, będzie wyróżniał Twoje zdjęcia na tle pozostałych. Dlatego zachęcam, byś zastanowił się kilka sekund dłużej nad wybraniem odpowiedniego kadru. Eksperymentuj zatem trzymając aparat na wysokości chodnika, wejdź na murek, wychyl się zza ściany, spoglądaj przez żaluzje (wstaw kolejne trzydzieści pomysłów w to miejsce). Efekt będzie zauważalny od razu i z pewnością pozytywnie zaskoczy nie tylko Ciebie.
© Boggy - Fotolia.com
Strona wykorzystuje pliki cookies do celów analitycznych. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Jeżeli nie chcesz, by strona zapisywała pliki cookies, zmień ustawienia przeglądarki.